woensdag

21 januari 1954

Er zijn al weer nieuwe plannen om het hart van Winschoten open te breken. Ook deze keer gaat het er weer om meer ruimte te maken voor de auto. Men wil een doorbraak van de Venne naar de Emmastraat, zodat er een rechtstreekse verbinding ontstaat tussen de Venne en het station. Er schijnt haast bij te zijn, want de firma Dröge wil het pand van Olm met de daarbij behorende grond aan de Vissersdijk gebruiken om uit te breiden. Een doorbraak zou de "bouwplannen van Dröge volledig tot haar recht doen komen", heet dat dan. Daarom moest de gemeenteraad nu al een principebesluit nemen.
Prof. Bruin, die al bezig is met de plannen voor een doorbraak, heeft een schets geproduceerd die ten grondslag moet liggen aan het besluit. In het grote plan zal ook de huidige situatie rond Venne, Vissersdijk en Liefkensstraat ingrijpend veranderen. Men wil van de Venne een belangrijke snelweg maken, terwijl Langestraat en Toren-straat het karakter van smalle, intieme straatjes moeten behouden.
Omdat het station van groot belang is, niet alleen voor Winschoten, maar voor de hele streek, moet het via de kortste weg bereikbaar zijn en dat is nu niet het geval. De Venne loopt niet naar het station, maar buigt af naar het Schönfeldplein.
Het probleem is dat in het grote plan het pand van Olm eigenlijk afgebroken moet worden omdat het in de weg staat. In dat geval kan Dröge daar geen bedrijf beginnen.De gemeenteraad heeft nog niet besloten.