maandag

31 oktober 1957

De asfaltering van het marktplein gaat niet door. Gedeputeerde Sta-ten van de provincie hebben het bijbehorende gemeentelijke krediet van f 8500,- niet goedgekeurd. En dan wilde men, begrijp ik nu, al-leen nog maar een voetgangersstrook asfalteren. Fietsers en auto's zouden nog jarenlang over de kinderkopjes moeten blijven rijden. Wie eieren vervoert kan ook in de toekomst het marktplein maar beter mijden. Maar ja, hoe komen de bodes op het plein dan aan de eieren die ze naar de winkeliers in de dorpen brengen? Niet, want de kleine middenstand is toch gedoemd ten onder te gaan.
De zelfbedieningswinkel is in opkomst, de lasten voor zelfstandigen stijgen en stijgen en de mensen zullen als ze eenmaal allemaal een luxe auto hebben, hun boodschappen gaan doen in de steden. Voor de dorpswinkelier blijft alleen nog de noodboodschap over.
De groei van het autoverkeer en de steeds grotere motoren in de au-to's hebben er toe geleid dat men met ingang van morgen binnen de bebouwde kom niet harder mag rijden dan 50 km per uur. Alleen daar waar een bord staat 'maximaal 70 km toegestaan' mag men harder rijden.
Nog wat gemeentelijk nieuws: ten zuiden van het spoor heeft de ge-meente drie hectaren grond gekocht voor de bouw van nog een nieuwbouwwijk.
Tenslotte: Bovenburen-West wordt bloemenbuurt. Men zal proberen in elke straat de bij de naam horende bloemen te planten. Ik denk dat in de huizen van die straten dan ook wel de bijbehorende snijbloe-men op tafel zullen komen te staan. Dat zal je in de bomenbuurt niet gebeuren!